چین در جنگ تجاری خودرو با اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی پاسخ می دهد.

دولت چین به دنبال اعمال تعرفه جدید بر برخی از خودروهای وارداتی از اروپا است. به طور خاص، این تعرفه برای خودروهایی که دارای موتور بزرگتر از 2.5 لیتر هستند، 25 درصد تعرفه خواهد بود.
• دامنه جنگ تجاری خودرو بین اروپا، آمریکا و چین اکنون به کانادا نیز کشیده شده است که قصد دارد بر واردات خودروهای الکتریکی چینی مالیات وضع کند. در پاسخ چین اقدامات تلافی جویانه را آغاز می کند که دامنه این اقدامات همچنان در حال گسترش به خودروهای سوختی است.
• خودروسازان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای به اندازه شرکت های چینی در فروش خودروهای الکتریکی قوی نیستند، اما در ساخت و فروش خودروهای هیبریدی و سوختی بسیار خوب عمل می کنند. این موفقیت، آنها را به برندگان بزرگ در تجارت جهانی تبدیل می کند. خودروسازان آلمانی با فروش بالای بین المللی خود، بیشترین خطر را از جنگ های تجاری دارند و آنها را به “بزرگ ترین قربانی مشترک” تبدیل می کند. در نتیجه، آنها پرسروصداترین مخالفان علیه جنگ تجاری بوده اند و تلاش می کنند از تجارت خود محافظت کنند.
• اگر چین به تعرفه های تلافی جویانه خود ادامه دهد، بیش از 30 درصد از درآمد خودروسازان آلمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از نمونه‌های آن خودروهای شاسی‌بلند مرسدس بنز است که در ایالات متحده تولید و به چین صادر می‌شوند. در این جنگ تجاری بین‌المللی، اغلب خودروسازان آلمانی به طور مداوم در تضاد تجاری گرفتار شده اند و به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار گرفته اند.
• اگر چین بر خودروهای سوختی بزرگ اروپایی مالیات وضع کند، به طور قابل توجهی بر شرکت های بزرگی مانند تویوتا، مرسدس بنز و BMW تأثیر خواهد گذاشت. برندهای آئودی و پورشه فولکس واگن نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، زیرا طبق گفته شرکت مشاوره حرفه ای Intralink، این برندها جزو ده برند پرفروش در چین هستند.
• تحقیقات ضد دامپینگ اتحادیه اروپا در مورد خودروهای برقی چینی ادامه دارد و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تعرفه های ناشی از آن می تواند از 10 تا 30 درصد باشد. علیرغم این تعرفه های بالقوه، تولیدکنندگان چینی به دلیل رقابت پذیری در هزینه، می توانند به راحتی حتی تعرفه 30 درصدی را جذب کنند و رقابتی باقی بمانند.
• تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی در صادرات به اروپا با چالش‌های متعددی روبرو هستند که عمدتاً به دلیل موانع تجاری در حال ظهور است. با عدم اطمینان در مورد محدودیت های آینده، که ممکن است به سختی محدودیت های ایالات متحده باشد، آنها در حال برنامه ریزی برای تولید محلی در اروپا هستند. این استراتژی از فعالیت آنها در ایتالیا و گفتگوهای اخیر با مقامات ترکیه مشهود است.
• دومین چالش برای تولیدکنندگان چینی خودروهای الکتریکی که به اروپا صادر می کنند، تقاضای داخلی ضعیف است. این تقاضای پایین به دلیل کاهش یارانه‌ها و آگاهی محدود مصرف‌کننده است که در کوتاه‌مدت جذب خودروهای الکتریکی چینی را دشوار می‌کند. با وجود این، خودروسازان چینی متعهد به ایجاد آگاهی از برند در اروپا هستند. به عنوان مثال، NIO، یک خودروساز چینی در حال رشد، اعلام کرده است که برنامه های کارخانه سازی خود را بر اساس تقاضای محلی ارزیابی و تنظیم خواهند کرد.

https://www.digitimes.com/news/a20240527PD212/china-tariff-europe-ev.html?chid=10

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *